Návod na Pyraminx (pro začátečníky)
Pyraminx je hlavolam ve tvaru pyramidy. Byl vynalezen a patentován Uwe Meffertem po vzoru Rubikovy kostky 3x3x3 od Erno Rubika. Pyraminx má "pouze" 75 582 720 možných pozic, což znamená že je značně jednodušší než Rubikova kostka 3x3x3.
Značení tahů
Značení je odvozeno z anglických názvů. Vždy otáčíme stranu po směru hodinových ručiček při kolmém pohledu na osu otáčení. Dvojité otočení značíme číslem 2 za danou značkou a otočení proti směru hodinových ručiček značíme ' (Apostrof).
Velký jehlan
U - [Up] Otočení horního jehlanu
B - [Back] Otočení zadního jehlanu
L - [Left] Otočení levého jehlanu
R - [Right] Otočení pravého jehlanu
Malý jehlan (špička)
u - [up] Otočení horního jehlanu
b - [back] Otočení zadního jehlanu
l - [left] Otočení levého jehlanu
r - [right] Otočení pravého jehlanu
Metoda pro začátečníky patří mezi způsoby skládání, na které potřebujete velmi malé množství algoritmů. Je vhodná pro začátečníky. Pokročilejší metoda "4corner", kterou můžete skládat Pyraminx okolo 2s vychází z této základní metody, je v ní však okolo 80 algoritmů.
Krok 1 - Řešení vrcholků
Vyřešíme vrcholky. Toto by nikomu nemělo dělat problém.
Krok 2 - Řešení hvězd
Pomocí otáčení velkého jehlanu složte všude hvězdičku mězi všemi vrcholy. Tak jak to je na obrázku vlevo. Tím si sice můžeme rozházet malé vrcholy které jsme složili v kroku 1, ale jednoduše je vrátíme zpět. Tento krok je obdobou skládání první vrstvy Rubikovy kostky a věřím, že ho zvládnete bez větších problémů
Krok 3 - Složení první vrstvy
Nyní máme za úkol složit první vrstvu, tak jako na obrázku vlevo. Je to obdoba skládání rohů 1. vrstvy u klasické Rubikovy kostky.
Pomocí otáčení velkého jehlanu ve směru B (viz. značení tahů) docílíme jedné z těchto 3 možností:
I. L' B L
II. R B' R'
III.
Pomocí předchozích dvou algoritmů vyšoupneme naši potřebnou kostičku pomocí nějaké jiné nepotřebné kostičky, tím naši kostičku dostaneme do 2. řady (tam, kde jí potřebujeme pro použití I. a II. algoritmu)
Krok 4 - Řešení poslední vrstvy
Nyní doskládáme celý hlavolam. Otočte hlavolam tak, aby nesložená část byla na jehlanu značící tah U (viz. značení tahů). Celkem použijeme ke složení dva algoritmy.
Pro složení poslední řady použijte algoritmus dle vaší situace na hlavolamu:
I. R U R' U R U R' (Přehození hran)
II.U L U' R U' R' U L' (Otočení hran)
A měli byste mít hotovo :-)